سفارش تبلیغ
صبا ویژن

god answers our prayers in three ways

he says yes ...and then he gives you just that
he says no ...and then he gives you better than that
he tells you to have patience ...and then he gives you the best


..........................................................................................................

چندی پیش در جمع دوستان یک فایل صوتی که درون مایه ای طنز گونه داشت پخش شد!
هدف از این طنز زیر سوال بردن بخشی از روایات بود در باب آثار گناه !
برای مثال اینکه اگر از گناه است خشکسالی پس چرا در اروپا با این همه معصیت باران می بارد!
درواقع ایجاد یک شبهه!!!!
من میخواهم در این نوشته به این گونه شبهات پاسخ بدهم...امیدوارم آنچه را که من آموختم برای
شما هم مفید واقع شود ...ان شاالله ....

_هر آنچه در عالم اتفاق می افتد لزوما یک علت و دلیل ندارد ونباید بایک مجموعه از روایات
همه قوانین عالم را محدود کرد ...


_قانونی در روایات هست به نام "استدراج"...در کتاب کافی در باب "ایمان و کفر"روایاتی راآورده است:
امام صادق (ع):همانا اگر خداوند خیری را برای بنده ای اراده کندو این بنده گناهی را مرتکب می شود.
به دنبال آن گناه برای او نقمتی را قرار می دهد و یادش می اندازد که استغفار کند ...
پس اگر برای کسی خیری را نخواهد و آن شخص گناه کند خداوند به دنبال گناهش نعمتی را به او
می دهد (برای اینکه استغفار را از یادش ببرد)و به این حال ادامه دهد .
و امام درتفسیر "سنستدرجهم"در آیه 182 سوره اعراف می فرمایند:خداوندبه سبب دادن نعمت هنگام
ارتکاب گناهان به تدریج غافل می کند آنهارا...

از امام صادق (ع) دررابطه با معنای "استدراج "پرسیدند !امام در پاسخ می فرمایند:
بنده ای گناه کندپس به او مهلت داده شود.برایش در هنگام گناه یک نعمتی تجدید شود پس اورا
از آمرزش خواهی از گناهان باز دارد پس او از راهی که نمی داند غافل شده است!

امام صادق(ع) :چه بسا یک فردی به نعمت هایی که خدابه او داده مغرور شودوچه بسا یک بنده ای
از پرده پوشی خداغافل شود(استدراج یا امهال)و چه بسا مردمی که به ستایش دیگران فریب می خورند!

 

_به واسطه این گستردگی علت و معلول های عالم و پیچیدگی ها وگستره اینکه هر عملی عکس العملی
دارد که ما به جزئیات آن اشراف نداریم .و به واسطه اینکه قوانین عالم را عادلانه می دانیم و جهل خود را
پیرامون آن نیز ...و به واسطه عدم تطبیق ما با حوادث و اتفاقات و اینکه ترک معصیت اثراتی دارد و ...
بخش قابل توجهی جنبه تعبدی دارد ....

..............................................................................................................................

کلامم را با روایتی از امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) خاتمه می دهم :

ترک کردن گناه راحت تر از طلب توبه است ......(اصول کافی جلد 4 صفحه 178)


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 زندگی با...       مبارک باد

مشخصات مدیر وبلاگ

[9]

خدایا : آن مسافری که به سوی تو می آید راهش نزدیک است
ویرایش

دوستان

ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ